Εμφανιζόμενη ανάρτηση

200 χρόνια μετά

  6ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Μια διαδικτυακή πρωτοβουλία του σχολείου μας ...200 χρόνια μετά κάνουμε τη συμμετοχή μας ...μέρος της εμβλημ...

Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2023

ΟΡΙΣΤΙΚΟ ΚΑΙ ΑΟΡΙΣΤΟ ΑΡΘΡΟ




Το οριστικό άρθρο ο, η, το

 

Το οριστικό άρθρο το μεταχειριζόμαστε όταν αναφερόμαστε σε κάποιο συγκεκριμένο πρόσωπο ή πράγμα, π.χ.

 

• Γιωργάκη, φέρε μου σε παρακαλώ τα βιβλία του Νίκου και της Μυρτώς.

• Είδαμε τον Νίκο, την Μυρτώ και το σκυλάκι τους.

• Οι μπαμπάδες και οι μαμάδες καμιά φορά είναι αυστηροί με τα παιδιά τους.

• Αυτά είναι των μπαμπάδων αυτά των μαμάδων κι αυτά των παιδιών.

• Αφήστε ελεύθερους τους νέους, τις νέες και τα παιδιά.

 

Το χρησιμοποιούμε ακόμη, όταν θέλουμε να αναφερθούμε σε όλα τα πρόσωπα ή τα πράγματα που ανήκουν στο ίδιο είδος, π.χ.

 

σε κάτι συγκεκριμένοσε όλα τα πρόσωπα ή τα πράγματα που ανήκουν στο ίδιο είδος
ο σκύλος μου
η γάτα μου
το παιχνίδι μου
ο σκύλος είναι ζώο.
η γάτα είναι κι αυτή ζώο.
το παιχνίδι είναι ένας τρόπος διασκέδασης.

 

Το οριστικό άρθρο κλίνεται έτσι:

 

 αρσενικόθηλυκόουδέτερο
ενικός αριθμός
ονομαστικήοητο
γενικήτουτηςτου
αιτιατικήτον1τη(ν)2το
κλητική   
πληθυντικός αριθμός
ονομαστικήοιοιτα
γενικήτωντωντων
αιτιατικήτουςτις3τα
κλητική   

 

Το οριστικό άρθρο δεν έχει κλητική.


Όταν χρησιμοποιούμε, για παράδειγμα, ένα ουσιαστικό που βρίσκεται στην κλητική, αφού το άρθρο δεν έχει κλητική ή αφήνουμε το ουσιαστικό μόνο του ή χρησιμοποιούμε το ω ή το ε, π.χ.

Θεέ μου, τι συμφορά ήταν αυτή!

Ω Θεέ μου, τι συμφορά ήταν αυτή!

Ε Λέανδρε, φέρε μου το βιβλίο.

 

Ακόμη στον καθημερινό λόγο πολύ συχνά χρησιμοποιούμε το καλέ, π.χ.

Αφού σου είπα, καλέ μαμά, δε φταίω εγώ!

Καλέ Γιώργο, πού είναι τα μακαρόνια;

Καλέ Μάρω, τι κάνεις εκεί;

 



Το αόριστο άρθρο ένας, μία/μια, ένα

 

Το αόριστο άρθρο το μεταχειριζόμαστε όταν αναφερόμαστε σε κάτι αόριστο ή όταν αναφερόμαστε σε κάτι για πρώτη φορά, π.χ.

 

• Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας μικρός σκύλος που καθώς περπατούσε συνάντησε ένα γατάκι.

 

Στη συνέχεια του λόγου το αόριστο άρθρο γίνεται οριστικό, π.χ.

 

αναφερόμαστε σε κάτι για πρώτη φοράσυνεχίζουμε τη διήγηση
Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας μικρός σκύλος που καθώς περπατούσε συνάντησε ένα γατάκι.Ο σκύλος πλησίασε το γατάκι και άρχισε να το μυρίζει.

 

Το αόριστο άρθρο κλίνεται έτσι:

 

 αρσενικόθηλυκόουδέτερο
 ενικός αριθμός
ονομαστικήέναςμία/μιαένα
γενικήενόςμίας/μιαςενός
αιτιατικήέναν1μία / μια(ν)2ένα
κλητική   

 

Το αόριστο άρθρο δεν έχει κλητική ούτε πληθυντικό αριθμό.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου