Εμφανιζόμενη ανάρτηση
200 χρόνια μετά
6ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Μια διαδικτυακή πρωτοβουλία του σχολείου μας ...200 χρόνια μετά κάνουμε τη συμμετοχή μας ...μέρος της εμβλημ...
Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2012
Βήματα επίλυσης ενός προβλήματος
Βήματα επίλυσης ενός προβλήματος
Έτσι, για να λύσουμε ένα πρόβλημα πάντοτε πραγματοποιούμε κάποια
βήματα, όπως τα παρακάτω:
Α. Κατανόηση του προβλήματος
o Μελετούμε με προσοχή το
πρόβλημα.
o Έχουμε λύσει ένα παρόμοιο
πρόβλημα;
o Εάν ναι πόσο ίδιο είναι με
κάποιο που ήδη έχουμε λύσει. Τι είναι διαφορετικό;
o Τι άλλα γνωρίζουμε που
μπορεί να μας βοηθήσουν αλλά δεν αναφέρεται στο πρόβλημα.
o Ποια είναι τα δεδομένα του
προβλήματος;
o Ποια είναι τα γνωστά και
ποια τα άγνωστα;
o Πώς λύσαμε παρόμοια
προβλήματα στο παρελθόν;
o Ποια στρατηγική θα
μπορούσαμε να ακολουθήσουμε;
o Σκεφτόμαστε νοερά -με το
μυαλό μας- αν αυτή στρατηγική οδηγεί σε μια λύση του προβλήματος.
o Εάν δεν οδηγεί δοκιμάζουμε
νοερά και άλλες στρατηγικές.
Γ. Επιλύουμε το πρόβλημα
o Εφαρμόζουμε τη
στρατηγική που επιλέξαμε και εργαζόμαστε
για να λύσουμε το πρόβλημα.
Δ. Ελέγχουμε τη λύση μας ή τις λύσεις μας
o Ξαναδιαβάζουμε το ερώτημα
(ζητούμενο) ή τα ερωτήματα (ζητούμενα) του προβλήματος.
o Απαντήσαμε στο ερώτημα ή στα
ερωτήματα;
o Κάνουμε αναφορά στις σωστές
μονάδες (μήκους - π.χ. 15 εκ., χρηματικής αξίας – π.χ. 4 ευρώ, χρονικής
περιόδου-π.χ. 6 ημέρες, κ.λπ.)
o Είναι η απάντηση στο/α
ερώτημα/τα λογική/ές;
Στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων
Την επόμενη φορά, όντας ενήμεροι για
μια συγκεκριμένη στρατηγική (ρητή διδασκαλία-overt instruction) θα είναι
(πιθανόν) πιο έτοιμοι να επιλύσουμε ένα παρόμοιο ή λίγο πιο απαιτητικό
μαθηματικό έργο.
Μερικές από τις στρατηγικές που συναντάμε στη διεθνή βιβλιογραφία είναι οι
ακόλουθες:
Επιλέγουμε
πράξη ή πράξεις.
Υπολογίζουμε
ή/και απλοποιούμε Χρησιμοποιούμε έναν τύπο.
Κατασκευάζουμε
ένα μοντέλο ή χρησιμοποιούμε αντικείμενα.
Κατασκευάζουμε
έναν πίνακα, ένα γράφημα.
Δημιουργούμε
μια λίστα.
Κάνουμε
μια υπόθεση/μαντεψιά (εικασία)- ελέγχουμε - προχωράμε σε βελτιώσεις.
Λύνουμε
μια πιο απλή περίπτωση του προβλήματος ή εργαζόμαστε αντίστροφα.
Αναζητούμε
μοτίβα.
Αποκλείουμε
πιθανές λύσεις και/ή περιττές πληροφορίες.
Δημιουργούμε
ένα σχέδιο.
Χωρίζουμε
ένα πρόβλημα σε περισσότερα μέρη/σε βήματα.
Ενδεικτικά να αναφερθούμε σε κάποιες στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων πιο
αναλυτικά:
Σχεδιάζουμε μια ζωγραφιά
Είναι όμως σημαντικό να βοηθάει τους μαθητές να κατανοήσουν και να
διαχειριστούν τα δεδομένα στο πρόβλημα.
«Βιώνουμε» το πρόβλημα ή χρησιμοποιούμε αντικείμενα
Με το να παίρνουν έναν ενεργό ρόλο στην εύρεση
της λύσης, οι μαθητές είναι πιο πιθανό να θυμούνται τη διαδικασία που ακολούθησαν
και να είναι ικανοί να τη χρησιμοποιήσουν πάλι για να επιλύσουν παρόμοια
προβλήματα.
Δημιουργούμε μια λίστα, έναν πίνακα, ένα διάγραμμα ή μια γραφική παράσταση
Η συγκεκριμένη στρατηγική συχνά χρησιμοποιείται
σε συνδυασμό με άλλες στρατηγικές.
Ανακαλύπτουμε ένα μοτίβο
Χρησιμοποιούμε λογική αιτιολόγηση
Αυτού του
τύπου τα προβλήματα απαιτούν λογική αιτιολόγηση, κατά τη διάρκεια της προσπάθειας για την επίλυση του
προβλήματος μέσω των δηλώσεων που έχουν δοθεί σε αυτό.
Εργαζόμαστε από το τέλος προς την αρχή
Για να λυθούν συγκεκριμένα προβλήματα, οι μαθητές θα πρέπει να κάνουν μια
σειρά από υπολογισμούς, ξεκινώντας από τα δεδομένα που παρουσιάζονται στο τέλος
του προβλήματος και καταλήγοντας με τα δεδομένα που παρουσιάζονται στην αρχή
του προβλήματος.
Λύνουμε ένα απλούστερο ή παρόμοιο πρόβλημα
Η απλούστερη παρουσίαση του προβλήματος μπορεί να παρέχει
πληροφορίες για τις διαδικασίες ή τις λειτουργίες που μπορούν να
χρησιμοποιηθούν για να επιλυθεί ένα πιο πολύπλοκο πρόβλημα.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου