Εμφανιζόμενη ανάρτηση

200 χρόνια μετά

  6ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Μια διαδικτυακή πρωτοβουλία του σχολείου μας ...200 χρόνια μετά κάνουμε τη συμμετοχή μας ...μέρος της εμβλημ...

Τρίτη 14 Μαΐου 2013

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΓΛΩΣΣΑ Ε΄


Λίγη …προπόνηση   ...μας ανεβάζει ψηλότερα !!!


1.Συμπλήρωσε στις παρακάτω λέξεις τα γράμματα που λείπουν.
Το παιδ.΄. είχε γρατσουνισμένο γόνατ.. , όνειρ… ακούρευτο και κεφάλ..  κουρεμένο. Έπιασε ένα βότσαλ..  στο χέρ..  του και το πέταξε μακριά. Είδε ψηλά ψηλά της εκκλησιάς το καπέλ..  και πέρα πέρα ένα βαπόρ.. με φουγάρ… κόκκινο. Άκουσε να σφυρίζει δίπλα του ένα καλάμ… και  έμοιζε με αδερφάκ..  του άσπρου σύννεφου.

2. Γράψε στη γενική του ενικού αριθμού τα παρακάτω ουσιαστικά.
το παιδί          του παιδιού
το γόνατο       του ………………..
το φουγάρο    του ………………..
το τοπίο         του ………………..
το σαγόνι       του σαγονιού
το καλάμι      του ………………..
το κεφάλι      του ………………..
το βαπόρι      του ………………..

3. Γράψε
δυο πράγματα που φοράς:………………………………………………………..
δυο πράγματα που αγαπάς:………………………………………………………
δυο πράγματα που τρως:…………………………………………………………
δυο πράγματα που βλέπεις:………………………………………………………

4. Συμπλήρωσε  τις καταλήξεις των παρακάτω ουσιαστικών.
το δόρ..
το οξ.΄.
το στάχ..
το δάκρ..
το δίχτ..
το άστ..
το βράδ..


 Να γράψεις τις καταλήξεις στις παρακάτω λέξεις.
το  γόνατ..
το κεφάλ..
το βράδ..
το σαγόν..
το δίχτ..
το βιβλί..
το βότσαλ..
το στάχ..


1. Να χωρίσεις το ονοματικό από το ρηματικό μέρος στις παρακάτω προτάσεις.

Ο γεωργός οργώνει το χωράφι.
Η βροχή πότισε την διψασμένη γη.
Το δέντρο έπεσε από το δυνατό άνεμο.
Οι ορειβάτες κατάκτησαν την πιο ψηλή κορφή.


Ονοματικό μέρος
Ρηματικό μέρος








                                



Ο αόριστος στα ρήματα
Ο αόριστος φανερώνει ότι το υποκείμενο έκανε κάτι ή έπαθε κάτι χτες μια φορά.

 Να γράψεις στο πρώτο ενικό πρόσωπο του ενεστώτα τον αόριστο των παρακάτω ρημάτων.

Θυμήσου:ενεστώτας σε –ίζω : αόριστος σε  -ισα   , 
                 ενεστώτας σε  -ώ    : αόριστος σε - ησα

τριγυρίζω   :………………………
ωφελώ        :………………………
διορίζω       :………………………
δέχομαι       :………………………
φαντάζομαι :………………………
καταχτώ      :………………………
ποτίζω         :………………………

Άσκηση: Συμπλήρωσε στην αρχή των λέξεων  ο  ή  ω
.΄.φελος
..φέλεια
..φελημένος
..φειλή
..φειλέτης


Οι συνώνυμες λέξεις
Συνώνυμες λέγονται οι λέξεις που έχουν περίπου την ίδια σημασία. Παράδειγμα οι λέξεις  παράδες , χρήματα είναι συνώνυμες.
Άσκηση: Γράψε τις συνώνυμες λέξεις.
ξακουσμένη :………………………..
άρματα         :………………………..
παρατώ         :……………………….
φάτσα           :……………………….
μπαρμπέρης  :………………………

Η μετοχή
Η μετοχή στην ενεργητική φωνή έχει κατάληξη  –οντας   ή   -ώντας και δεν κλίνεται.
Η μετοχή στην παθητική φωνή έχει κατάληξη  -μενος και κλίνεται σαν επίθετο.

 Γράψε τις μετοχές των ρημάτων
                       ενεργητική μετοχή                             παθητική μετοχή
φορτώνω  :…………………………..                  ……………………………..
σηκώνω    :…………………………..                  ……………………………..
κυνηγώ     :…………………………..                  ……………………………..
αφήνω       :…………………………..                  ……………………………..
τρέχω        :…………………………..                  ……………………………..
ποτίζω       :…………………………..                 ……………………………..
διαβάζω    :…………………………..                  ……………………………..
οδηγώ       :…………………………..                     ……………………………..
κρυώνω    :…………………………..                     .…………………………….



1η εργασία:Σχημάτισε σύνθετες λέξεις με την πρόθεση υπέρ
άνθρωπος    …………………………..
κόπωση       …………………………..
παραγωγή   …………………………..
αστικό         …………………………..
επείγον        …………………………..
πηδώ           …………………………..

2η εργασία:Γράψε τον παρατατικό των ρημάτων (πολλές φορές στο χθες).
στέκομαι   ……………………….
φαίνομαι   ……………………….
πέφτω         ……………………….
φαντάζω   ……………………….
δείχνω       ……………………….

3η εργασία:Σχημάτισε σύνθετες λέξεις.
πάρα πολύ καθαρός  ………………………….
τελείως νηστικός      ………………………….
πάρα πολύ όμορφη   ………………………….
εντελώς γυμνός         ………………………….

4η εργασία:Γράψε τα ρήματα παίρνω και περνώ μέσα στις φράσεις.
Το σύννεφο …………….  πάνω από θάλασσες.
Πώς …………….. τον καιρό σου στις διακοπές;
Όσα ……………... τόσα ξοδεύει.
Με ……………… το παράπονο, όταν τον θυμάμαι.








11η εργασία:Συμπλήρωσε τα γράμματα στις λέξεις. 
χ..ράκι , χ…ροτεχνία , χ…ρουργείο , χρυσοχ.΄.ρα , μ..τερό , ρ..νορραγία , ρ..νόκερος , ωτορ..νολαρυγγολόγος , εργόχ…ρο , ξεμ..τίζω , χ..ρούλι 




Γράψε τις καταλήξεις στα ρήματα.
           εγώ    αρχίζ…                                   εγώ    εύχομ…
           εσύ     αρχίζ…                                   εσύ    εύχεσ…
 αυτός,ή,ό     αρχίζ…                            αυτός,ή,ό   εύχετ…
        εμείς     αρχίζουμ...                               εμείς   ευχόμαστ…
        εσείς     αρχίζετ…                                εσείς   εύχεστ…
αυτοί,ές,ά    αρχίζουν                        αυτοί,ές,ά   εύχοντ…




Συμπλήρωσε τις καταλήξεις με ε ή αι.
Εσείς τι θέλετ…  να γίνετ… όταν μεγαλώσετ…;  Μήπως  σκέφτεστ…  να το ρίξετ…  στην  αρχαιολογία; Ας μιλήσουμ…   λοιπόν για τις περιπέτειες του αρχαιολόγου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου