Εμφανιζόμενη ανάρτηση

200 χρόνια μετά

  6ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Μια διαδικτυακή πρωτοβουλία του σχολείου μας ...200 χρόνια μετά κάνουμε τη συμμετοχή μας ...μέρος της εμβλημ...

Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2013

ΠΕΡΙΛΗΨΗ


Τι  είναι  η  περίληψη ;

Η περίληψη είναι η γραπτή ή προφορική παρουσίαση μιας ιστορίας (ενός κειμένου) με σύντομο τρόπο. Στην περίληψη αναφέρουμε μόνο τις βασικές πληροφορίες του κειμένου. Παραλείπουμε τις πληροφορίες που δεν είναι  σημαντικές.

Τα βήματα που  ακολουθούμε για να γράψουμε μια περίληψη :

α) Πρώτα διαβάζουμε προσεκτικά την ιστορία για να κατανοήσουμε την υπόθεσή της .

β) Στη συνέχεια βρίσκουμε το κυρίως θέμα της ιστορίας. Σ΄ αυτό μας βοηθάει αρκετά και ο τίτλος του κειμένου .

γ) Έπειτα χωρίζουμε το κείμενο σε παραγράφους. Προσπαθούμε να εντοπίσουμε σε κάθε παράγραφο λέξεις-κλειδιά ή φράσεις-κλειδιά. Αν θέλουμε μπορούμε να σημειώσουμε στο περιθώριο της παραγράφου μια σύντομη πρόταση(πλαγιότιτλος) που να αναφέρεται στο κυρίως θέμα της παραγράφου.

δ) Τέλος, ενώνουμε τις σύντομες προτάσεις (πλαγιότιτλους) ή τις υπογραμμισμένες φράσεις κλειδιά. Κάνουμε τις απαραίτητες αλλαγές χρησιμοποιώντας κατάλληλες λέξεις (χρονικά επιρρήματα , χρονικές φράσεις , συνδέσμους ) ώστε να ενωθούν οι προτάσεις μεταξύ τους (π.χ. έπειτα, στη συνέχεια, και, ακόμη, στο τέλος κ.ά).

ΠΡΟΣΟΧΗ   Την περίληψη τη  γράφω σε μία παράγραφο.


 Είναι καλό να ξεκινώ με μια εισαγωγική φράση που να αναφέρεται στο συγγραφέα και την κεντρική ιδέα του κειμένου, π.χ.:
*  Το κείμενο αναφέρεται ...


Βασικά στοιχεία περίληψης

Πού συμβαίνει η ιστορία μας.

Πότε συμβαίνει.

Ποιος είναι ο κεντρικός ήρωας της ιστορίας.

Ποια άλλα πρόσωπα συμμετέχουν στην ιστορία.

Πώς εξελίσσεται η ιστορία: αρχή , εξέλιξη ιστορίας , τέλος

- Αναφέρουμε τι νιώθουν τα πρόσωπα της ιστορίας (συναισθήματα).

Τι πρέπει να προσέχω όταν γράφω την περίληψη:

1. Να αντικαθιστώ πολλές  ενέργειες με  μία φράση. π.χ. Τα παιδιά έπαιξαν κυνηγητό στην αυλή και έπειτα κρυφτό. Στη συνέχεια έκοψαν την τούρτα, έβαλαν μουσική και χόρεψαν. – Τα παιδιά διασκέδασαν πολύ.

2. Να μετατρέπω τον ευθύ σε πλάγιο λόγο. π.χ. «Πώς πέρασες σήμερα στην εκδρομή του σχολείου;» - Τον ρώτησε πώς πέρασε στην εκδρομή.

3.  Να αντικαθιστώ φράσεις με λέξεις.  π.χ. πριν από μερικές ημέρες – πρόσφατα.


4.Μετατρέπω τον ευθύ λόγο σε πλάγιο και χρησιμοποιώ γ΄ πρόσωπο

5.Δεν προσθέτω στην περίληψη δικές μου ιδέες, ούτε σχολιάζω (θετικά ή αρνητικά) τις ιδέες του συγγραφέα.




  • Χρησιμοποιώ επιλεκτικά κατάλληλα ρήματα στην κατάλληλη θέση (π.χ. δε γράφω «ο συγγραφέας τονίζει» παρά μόνο αν είμαι απόλυτα σίγουρος ότι όντως τονίζει μια ιδέα ως ιδιαίτερα σημαντική σε σχέση με άλλες και δεν την αναφέρει απλώς)


ΡΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΦΑΝΟΥΝ ΧΡΗΣΙΜΑ ΟΤΑΝ ΓΡΑΦΩ  ΜΙΑ ΠΕΡΙΛΗΨΗ 
αναφέρει
συνοψίζει
συνηγορεί
αναπτύσσει
ανασκευάζει
θίγει έμμεσα
επεξηγεί
σχολιάζει
δικαιολογεί
προσδιορίζει
αντιπροτείνει
αποσαφηνίζει
εξετάζει
ερμηνεύει
αντικρούει
υποδεικνύει
αιτιολογεί
αντιπαραθέτει
εκτιμά
διηγείται
βεβαιώνει
ισχυρίζεται
συμβουλεύει
πραγματεύεται
τονίζει
συστήνει
σημειώνει
απολογείται
συμπληρώνει
υπερασπίζεται
αποτιμά
ονομάζει
προβλέπει
αποφαίνεται
τεκμηριώνει
αντιπαραβάλλει
εύχεται
αποκαλεί
επισημαίνει
διευκρινίζει
παρεκβαίνει
ανακεφαλαιώνει
αναλύει
συγκρίνει
παρατηρεί
αναρωτιέται
χαρακτηρίζει
υπεραμύνεται
κρίνει
αντιθέτει
αγανακτεί
αποδεικνύει
καταλήγει
συγκεκριμενοποιεί
απορεί
αντιτείνει
απαριθμεί
παραφράζει
συμπεραίνει
αναφέρεται (σε)
εξηγεί
συνεχίζει
ταξινομεί
διαπιστώνει
μνημονεύει
στηρίζει (άποψη)
διαιρεί
προτείνει
προσθέτει
υποστηρίζει
απορρίπτει
μεταβαίνει
ορίζει
αφηγείται
περιγράφει
αξιολογεί
υπογραμμίζει
επιχειρηματολογεί
δείχνει
παραθέτει 
εκφράζει
τελειώνει


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου