Εμφανιζόμενη ανάρτηση

200 χρόνια μετά

  6ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Μια διαδικτυακή πρωτοβουλία του σχολείου μας ...200 χρόνια μετά κάνουμε τη συμμετοχή μας ...μέρος της εμβλημ...

Κυριακή 31 Οκτωβρίου 2010

ΤΑ ΖΩΑ ΠΟΥ ΖΟΥΝ ΚΟΝΤΑ ΜΑΣ

Γενικός σκοπός της ενότητας:

Τα παιδιά να γνωρίσουν τις ιδιαιτερότητες της δομής κειμένων που περιγράφουν ζώα. Να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τα στοιχεία αυτά ως κατευθυντήριες γραμμές στην παραγωγή δικών τους παρόμοιων κειμένων.
Επίσης να μιλήσουν για τη συμπεριφορά των ανθρώπων προς τα ζώα και να εισηγηθούν τρόπους προστασίας τους όπου αυτό είναι απαραίτητο.
Μέσα από την αξιοποίηση των κειμένων των βιβλίων καθώς και άλλων συνοδευτικών, επιπρόσθετων κειμένων αναμένεται  τα παιδιά να καταστούν ικανά να αντλούν, να αναλύουν και συγκρίνουν πληροφορίες που θα τους προσφέρονται.

Γραμματικά φαινόμενα της ενότητας:

Επίθετα και μετοχές που λειτουργούν ως επίθετα
Αιτιολογικές προτάσεις
Οριστικά και αόριστα άρθρα
Κλίση επιθέτων σε –ής, -ία, -ί,και -ύς, -ιά, ύ
Απλές και επαυξημένες προτάσεις

Σάββατο 30 Οκτωβρίου 2010

ENOTHTA 4. ΤΑ ΖΩΑ ΠΟΥ ΖΟΥΝ ΚΟΝΤΑ ΜΑΣ


Ιστορίες με ζώα
Ο   Μάγκας
Απόσπασμα απο το βιβλίο της Πηνελόπης Δέλτα

Λίγα λόγια για το βιβλίο και τη συγγραφέα 
Μια φορά κι έναν καιρό ζούσε μια κοπέλα που ήταν πολύ πλούσια και πολύ δυστυχισμένη. Την έλεγαν Πηνελόπη και της άρεσε να γράφει.  Έγραφε, έγραφε, όλη την ώρα έγραφε στο ημερολόγιό της. Γι’ αυτά που έβλεπε μέσα στο σπίτι της, για τη σχέση της με τους γονείς της, με τ’ αδέλφια της, για τις παιδικές της αναμνήσεις, για τα συναισθήματά της.  Η Πηνελόπη ήταν πολύ συναισθηματική. Την πλήγωνε η αδικία είτε όταν στρεφόταν εναντίον της είτε όταν γινόταν εις βάρος των άλλων. Όταν μεγάλωσε, άρχισε να γράφει βιβλία για παιδιά. Σε ένα άλλο βιβλίο της η Πηνελόπη έκανε ήρωα έναν σκύλο, τον «Μάγκα». Ο σκύλος απορούσε με όσα έβλεπε στον κόσμο των ανθρώπων, με τη σκληρότητά τους και με την ανοησία τους. Απ’ όλους τους ανθρώπους ξεχώριζε τον αγαπημένο του Λουκά, τον «Λουκαδάκο» του, που ήταν καλό παιδί και αγνό.  Σε μια περιπέτειά του μακριά από το σπίτι, ο Μάγκας γνώρισε και τον Αφράτο, έναν θυμόσοφο σκύλο του δρόμου που είχε πάρει κατ’ ευφημισμόν αυτό το όνομα μια που στην πραγματικότητα ήταν ισχνός και πεινασμένος. Και μετά ο Μάγκας πήγε στον πόλεμο και βρέθηκε να συμμετέχει στον Μακεδονικό Αγώνα.

 Στόχοι του κειμένου

Γνωσιολογικοί - Συναισθηματικοί  Επικοινωνιακοί


o        Να  συνειδητοποιήσουν την ιδιαιτερότητα της δομής κειμένων που περιγράφουν ζώα (περιγραφικά: όπως το λογοτεχνικό απόσπασμα «ο Μάγκας» ή επιστημονικά: όπως «Τα χαρακτηριστικά των ζώων»).
o         Να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τα βασικά στοιχεία ενός τέτοιου κειμένου και να τα αξιοποιούν με επιτυχία στην παραγωγή του δικού  τους προφορικού και σε δεύτερο στάδιο γραπτού λόγου.





ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
Μέσα στο κείμενο περιγράφονται τα χαρακτηριστικά του Μάγκα σαν να ήταν άνθρωπος. Όταν λέμε τα «χαρακτηριστικά» κάποιου, εννοούμε την εξωτερική εμφάνιση, αλλά και τα προτερήματά του, τα ελαττώματά του, τις συνήθειες του, τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεται.
Όταν θέλουμε να χαρακτηρίσουμε κάποιον, χρησιμοποιούμε συχνά επίθετα.

ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ

Τα επίθετα περιγράφουν ένα χαρακτηριστικό των ουσιαστικών που συνοδεύουν. Έχουν τρία γένη (αρσενικό θηλυκό, ουδέτερο), κλίνονται όπως τα ουσιαστικά και είναι πάντα στο ίδιο γένος, στον ίδιο αριθμό και στην ίδια πτώση με τα ουσιαστικά που συνοδεύουν.

Π.χ. ο όμορφος κήπος, η σιδερένια πόρτα, το παλιό σχολείο



Πολλές φορές, για να περιγράψουμε τα προτερήματα κάποιου, λέμε ότι είναι:
ήρεμος, έξυπνος, ευγενικός, ανεξάρτητος, συναισθηματικός, ευαίσθητος, ακούραστος, εύθυμος, ακίνδυνος, παιχνιδιάρης, υπεύθυνος, υποχωρητικός, ευχάριστος, τίμιος, δίκαιος, καλός, προσεκτικός, αστείος, αυθόρμητος, σοβαρός, αγαπητός, πιστός, πρόθυμος, ζεστός, τολμηρός, γενναίος, φιλήσυχος, βολικός


Όταν θέλουμε να μιλήσουμε για τα ελαττώματα κάποιου, λέμε πως είναι:
επιπόλαιος, ζαβολιάρης, δυσάρεστος, ψυχρός, σαχλός,δειλός, μαρτυριάρης, νευρικός, φιλοπόλεμος, φωνακλάς, ζηλιάρης, άδικος, κακός, αφελής, πονηρός, ύπουλος, αγενής, ευέξαπτος, εκδικητικός, αναίσθητος, τεμπέλης, επικίνδυνος, κατσούφης, ιδιότροπος, απρόσεκτος, άγριος, αργοκίνητος, απρόσεκτος, πεισματάρης, ανυποχώρητος, εύθικτος

Εκτός από τα επίθετα, χρησιμοποιούμε και μετοχές με λειτουργία επιθέτου:
δυστυχισμένος, ευτυχισμένος, θλιμμένος, λυπημένος, παραπονεμένος, στενοχωρημένος, χαρούμενος (από το ρήμα χαίρομαι, μετοχή χαρούμενος)

Οι μετοχές, όπως ξέρουμε, προέρχονται από ρήματα, αλλά ορισμένες από αυτές, όπως οι παραπάνω, χρησιμοποιούνται ως επίθετα. Μπορείτε να καταλάβετε τη διαφορά από το παράδειγμα:
Η γιαγιά ήταν αγαπημένη από όλους. (Την αγαπούσαν όλοι.) μετοχή
Η αγαπημένη μου γιαγιά, μετοχή ως επίθετο
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ  Όταν η μετοχή χρησιμοποιείται ως επίθετο, τότε σχηματίζει και επίρρημα, π.χ.
Ζούσαμε αγαπημένα.

Παρασκευή 29 Οκτωβρίου 2010

Κυριακή 24 Οκτωβρίου 2010

Παρασκευή 22 Οκτωβρίου 2010

7.Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται.

7. Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται
με έργα τέχνης

Κωνσταντινούπολη
Θεμελίωση 324 μ.Χ.
Εγκαίνια Μάιος 330 μ.Χ.

Επισκευή ακρόπολης, παλαιών τειχών.

Τίτλοι, προνόμια σ' όσους φρόντιζαν και ενδιαφέρονταν για την ασφάλεια των τειχών.

Μεγάλη αγορά. Άγαλμα του αυτοκράτορα.

Μεταφέρθηκαν έργα  τέχνης από τη Ρώμη.

Διατηρήθηκαν βωμοί, ναοί παλιάς θρησκείας.
Χτίστηκαν ναοί Αγίας Σοφίας,
Αγίας Ειρήνης, Αγίων Αποστόλων.

Κατασκευάστηκαν κρήνες, λουτρά, υδραγωγεία, δεξαμενές νερού.

Κωνσταντίνος - Πέθανε το 337 μ.Χ.

Ο γιος του Κωνστάντιος συνέχισε τα έργα του.

ΔΙΑΙΡΕΣΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΜΕ ΦΥΣΙΚΟ ΜΕ ΠΗΛΙΚΟ ΔΕΚΑΔΙΚΟ

Η τεχνική της διαίρεσης που δίνει πηλίκο δεκαδικό

Με κάθετη πράξη

       
Το 4 χωράει στο 5 μία (1) φορά και μένει υπόλοιπο 1.
Επειδή το 4 δε χωράει στο 1,
μετατρέπω το 1 σε 10 δέκατα
και συγχρόνως βάζω υποδιαστολή στο πηλίκο.
Το 4 στα 10 δέκατα χωράει 2 φορές
και μένει υπόλοιπο 2 δέκατα.
Επειδή το 4 δε χωράειστο 2,μετατρέπω
τα 2 δέκατα σε 20 εκατοστά.
Το 4 στο 20 χωράει 5 φορές ακριβώς.

Συμπέρασμα

Υπολογίζω το αποτέλεσμα μιας διαίρεσης με μεγαλύτερη ακρίβεια ως εξής:
Αν αφήνει υπόλοιπο, βάζω υποδιαστολή στο πηλίκο, προσθέτω
το ψηφίο 0 στο υπόλοιπο μετατρέποντάς το σε δέκατα, και συνεχίζω τη διαίρεση.
Αν ο διαιρέτης δε χωράει στο διαιρετέο, βάζω 0 στο πηλίκο και υπο-διαστολή, μετατρέπω το διαιρετέο σε δέκατα και συνεχίζω τη διαίρεση.

Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2010

ΕΝΕΡΓΕΙΑ (5 ΤΡΟΦΕΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ)

Τροφές και ενέργεια
Προσπάθησε να ασχοληθείς με το αγαπημένο σου άθλημα έχοντας μείνει χωρίς τροφή για πολλές ώρες.
Είναι σίγουρο ότι θα εγκαταλείψεις σύντομα την προσπάθεια, νιώθοντας να σου λείπει ενέργεια! 
Ο ανθρώπινος οργανισμός είναι ένας ακούραστος μετατροπέας ενέργειας. Την ενέργεια που είναι απαραίτητη για τις δραστηριότητές μας την παίρνουμε από τις τροφές.
.
Διαφορετικές τροφές μάς δίνουν διαφορετική ποσότητα ενέργειας. Στις
συσκευασίες των περισσότερων τροφίμων μπορούμε να βρούμε πληροφορίες για την ενέργεια που περιέχει μία συγκεκριμένη ποσότητα κάθε τροφής. Μονάδα μέτρησης της ενέργειας είναι το kiloJoule (kJ).
Παλαιότερα χρησιμοποιούσαν περισσότερο τη χιλιοθερμίδα (kcal) ως μονάδα μέτρησης της ενέργειας που παίρνουμε από τις τροφές.
Σε πολλές συσκευασίες τροφίμων αναγράφονται και οι δύο μονάδες μέτρησης:
4,2 kJ αντιστοιχούν σε 1 kcal.


Καθημερινές ενεργειακές ανάγκες του ανθρώπινου οργανισμού.
Για όλες τις δραστηριότητές μας χρειαζόμαστε ενέργεια. Ακόμη και αν καθόμαστε όλη τη μέρα, χρειαζόμαστε ενέργεια, για να αναπνέουμε, για τη
λειτουργία του εγκεφάλου, της καρδιάς και των άλλων οργάνων.
Ένας άνδρας με μάζα 70 kg χρειάζεται ενέργεια περίπου 8800 kJ τη μέρα, ενώ μια γυναίκα με μάζα 60 kg περίπου 7100 kJ.
Η συνολική όμως ενέργεια που χρειαζόμαστε κάθε μέρα εξαρτάται από τις δραστηριότητές μας.
 Για παράδειγμα, κάποιος που εργάζεται σε γραφείο για 8 ώρες χρειάζεται επιπλέον 1350 kJ, ενώ ένας αθλητής που προπονείται έντονα για 6 ώρες 10800 kJ.
Αντίστοιχη με τις ανάγκες του σώματός μας πρέπει να είναι και η ενέργεια που παίρνουμε καθημερινά από τις τροφές.
Για παράδειγμα, ο αθλητής πρέπει να καταναλώνει τροφές πλούσιες σε ενέργεια σε μεγαλύτερη ποσότητα από τον εργαζόμενο σε γραφείο, που πρέπει να τρώει μικρότερη ποσότητα.

6. ΜIA NEA ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ - ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

6. Μια νέα πρωτεύουσα,η Κωνσταντινούπολη.

Μειονεκτήματα Ρώμης
Μακριά από Δούναβη και Ανατολή όπου ήταν οι εχθροί.
Κέντρο λατρείας ρωμαϊκών θεοτήτων.
Συγκρούσεις Τετραρχών.
Διωγμοί χριστιανών.


Αλλαγές σε διοίκηση και θρησκεία
Μεταφορά πρωτεύουσας από Ρώμη σε Βυζάντιο.
Εφαρμογή Διατάγματος Μεδιολάνων.

Νέα πρωτεύουσα 
ΝΕΑ ΡΩΜΗ – ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Θέση εξαιρετική.
Κοντά ελληνόφωνοι πληθυσμοί – Χριστιανοί.
Σημείο  συνάντησης Ευρώπης–Ασίας Εύξεινου Πόντου με Αιγαίο – Μεσόγειο.
Τέλος Εγνατίας οδού, αρχή εμπορικών δρόμων με Μ. Ασία – Ανατολή.
Κοντά  οι επαρχίες που τροφοδοτούσαν πρώτες ύλες.
Πλούτος των γειτόνων κατευθύνεται προς Κωνσταντινούπολη.

Μητέρα Κωνσταντίνου:
 Ελένη (Ελληνίδα, χριστιανή)